Samenwerking met werkgevers cruciaal
Gemeenten moeten meer mensen aan het werk helpen en tegelijkertijd de uitgaven voor uitvoering van de Participatiewet beheersen. Goede samenwerking met werkgevers is dan cruciaal.
Optimaliseren van werkgeversdienstverlening
Gemeenten staan voor een belangrijke opgave: meer mensen aan het werk en tegelijkertijd de uitgaven voor de uitvoering van de Participatiewet beheersen. Samenwerken met werkgevers is de sleutel om beide voor elkaar te krijgen. Maar daarvoor moet de werkgeversdienstverlening beter.. Werkgevers spelen daarbij een cruciale rol. Zonder hen immers geen banen.
Werkgeversdienstverlening moet en kan beter. Een paar waarnemingen uit de praktijk. Een werkgever spreekt met de gemeente af om een x-aantal mensen uit de kaartenbak te plaatsen en wil graag informatie over de kandidaten. Wat volgt zijn uitgebreide rapportages over de belemmeringen, de plaats op de participatieladder en nog veel meer ingewikkelds. De werkgever vraagt om cv’s, met daarin NAW-gegevens en een korte beschrijving van wat iemand wél kan. Dat is er niet.
Een wethouder nodigt op korte termijn in de drukste tijd van het jaar een groep werkgevers uit om te praten over de Participatiewet. De werkgevers komen en zeggen daarvoor hun afspraken af. Ze worden ontvangen door een onbekende ambtenaar; de wethouder laat zich verontschuldigen.
In de beleidsnota’s van de gemeenten uit deze voorbeelden staan goede bedoelingen als: ‘de vraag centraal, minder regeldruk en werkgevers verleiden mee te doen’. Makkelijker gezegd dan gedaan. Waar gaat het mis? Dit soort situaties is vaak terug te voeren op een frontale botsing tussen de leefwereld van werkgevers en de systeemwereld van gemeenten. We hebben een blinde hoek, we zien soms niet meer waar het eigenlijk om draait: relaties en gewoon doen.
De professionals van Adlasz staan u graag terzijde bij het verder vorm en inhoud geven van de werkgeversdienstverlening.