Expertises

IStock-

Inzicht in onze expertisegebieden

Adlasz is helemaal thuis in het publieke domein. Dankzij onze jarenlange ervaring spreken we de taal van gemeenten, organisaties en bedrijven. We hebben gevoel voor in- en externe verhoudingen en politieke krachtenvelden. We kunnen diplomatie bedrijven als het nodig is, maar ook lastige vragen stellen en knopen doorhakken als de situatie erom vraagt. Want de wereld verandert snel en vraagt om doeltreffende innovatie en samenwerking over traditionele grenzen heen.

Sociaal domein

Audit

Bedrijfsvoering

Sociaal domein

Na de decentralisaties van het sociaal domein (Jeugdwet, Wmo en Participatiewet) in 2015 kwam er heel wat op de gemeentelijke organisaties af. Dat roept tal van vragen op. Hoe organiseer je een efficiënt en effectief bedrijfsproces? Wie heb je daarvoor nodig? Hoe regel je de inkoop? Wat zijn je doelstellingen? En het belangrijkste: Hoe verlies je de burger hierbij niet uit het oog? De drie gebieden in het sociaal domein hebben elk hun eigen uitdagingen, met bijbehorende, specialistische aanpak. Ondertussen is het belangrijk de verbinding tussen de gebieden te behouden: een integraal sociaal domein. Hoe zorg je daarvoor?

Samenwerken
Het sociaal domein is complex. Een goede samenwerking met alle expertises is cruciaal. Denk aan samenwerking tussen de verschillende gebieden binnen het sociaal domein, tussen de betrokken interne afdelingen (zoals financiën, beleid en uitvoering), tussen gemeentelijke organisaties binnen de regio en met externe stakeholders. Veelal is sprake van een diversiteit van samenwerkingsverbanden. Maar soms zijn er zo veel samenwerkingsverbanden dat hierdoor het overzicht verloren gaat. Dat maakt het toch al uitdagende sociaal domein nóg complexer. Door de situatie kritisch te bekijken en af te pellen tot de kern van een probleem maken wij complexe vraagstukken simpel.

Inzicht
Omdat het over kwetsbare doelgroepen gaat, blijft het sociaal domein een politiek gevoelig thema. Bij elke gemeenteraad en college is het een dagelijks terugkerend onderwerp van gesprek. Ook de financiële tekorten zorgen voor de nodige discussies en spanningen. Een gedegen bedrijfsvoering met adequate management- en sturingsinformatie geeft rust en overzicht. Om hierop grip te krijgen, is inzicht nodig. Inzicht in de geschiedenis en inzicht in de toekomst. Dat is lastig, maar niet onmogelijk. Wij hebben diverse producten en diensten ontwikkeld om gedegen inzicht te verkrijgen.

Perspectief
De decentralisaties hebben als doelstelling invulling te geven aan de veranderende maatschappij: van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij. Wat betekent dit voor de lokale doelstellingen voor het sociaal domein? En welke regierol past daarbij het beste? Deze situatie vraagt om anders denken. Een andere kijk, een frisse blik. Onze aanpak biedt het perspectief voor heldere, gestructureerde en innovatieve oplossingen.

Naar het overzicht van onze diensten

Roel-Korsmit_0138-2-website-2025

Meer weten over Sociaal domein?
Neem contact op met Roel Korsmit

Audit

Onze omgeving is continu in ontwikkeling, zo ook die van het lokaal bestuur.  het lokaal bestuur worden tegenwoordig eisen gesteld met betrekking tot betrouwbaarheid en transparantie. Om te bezien of aan deze eisen is voldaan, kunnen op meerdere onderdelen audits uitgevoerd worden. De bekendste is de accountantscontrole, uitmondend in een accountantsverklaring. Daarnaast zijn er tal van andere soorten onderzoeken c.q. audits. Denk aan rekenkameronderzoeken vanuit de gemeenteraad (artikel 182 Gemeentewet), doelmatigheidsonderzoeken vanuit het college (artikel 213a Gemeentewet), (interne) audits als grondslag voor de rechtmatigheidsverantwoording en ENSIA. Ook worden thematisch regelmatig onderzoeken c.q. audits uitgevoerd.

Samenwerken
Gemeenten hanteren veelal de gedachte van het zogenoemde Three Lines Model (TLM) om in control te komen. Dat betekent dat de eerste- en tweedelijnsprocessen in zichzelf en in hun onderlinge wisselwerking van voldoende niveau zijn. Onderkend wordt dat een afdeling of team binnen de bedrijfsvoering van een organisatie niet op zichzelf staat, maar onderdeel uitmaakt van een groter organisatorisch geheel. De een kan dan ook niet zonder de ander. Eilandvorming moet worden voorkomen en het is zaak de juiste verbindingen te leggen voor het beste, rechtmatige resultaat.

Inzicht
Het college is uiteindelijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de gemeentelijke organisatie. Het sluitstuk zijn de jaarstukken met daarin opgenomen de rechtmatigheidsverantwoording. Daarmee toont het college aan rechtmatig te hebben gehandeld. Een mooie stap richting de boodschap ‘Wij zijn in control’. Aan deze verantwoording ligt naast een gedegen organisatie, ook gedegen onderzoek ten grondslag. Denk daarbij aan een continue interne audit (ook wel ‘VIC’ genoemd), 213a-onderzoeken, onafhankelijke evaluaties op verbeteracties en andersoortige audits en onderzoeken zoals ENSIA, DPIA en Horizontaal Toezicht, om er maar een paar te noemen. Maar hoe kom je dan in control? Hoe bereik je dat?

Perspectief
Alles begint met het stellen van doelen: wat willen we bereiken? Op basis van deze doelstellingen richt de organisatie zich in. Het is een continu proces waarbij werkwijzen en structuren zich steeds doorontwikkelen. Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen is dit cruciaal voor het ‘in control’ zijn. Daarbij hoort ook een vorm van controle. Je moet immers inzicht hebben om beheersmaatregelen te treffen en te toetsen. Wij zijn gespecialiseerd op het gebied van auditing. Bijvoorbeeld waar het gaat om interne audits, 213a-onderzoeken, audits op positiebepalingen STOOM en rekenkameronderzoeken. Om op elk gewenst moment actuele inzichten uit deze audits te verkrijgen en vast te leggen, hebben we een tool ontwikkeld: ‘Checkpoint IC’.

Naar het overzicht van onze diensten

Rachel-de-Kort-WEB-IMG_0804-GREEN

Meer weten over Audit?
Neem contact op met Rachel de Kort

Bedrijfsvoering

Gemeentelijke overheden en samenwerkingsverbanden staan voor enorme vraagstukken, zowel intern als extern. Zo zijn in 2015 de duurzaamheidsontwikkelingsdoelstellingen (de ‘global goals’) vastgesteld en vonden, in datzelfde jaar, de drie decentralisaties in het sociaal domein (Jeugdwet, Wmo en Participatiewet) plaats. Voor overheden betekent het behalen van de global goals vaak een volle agenda. Ook zijn de gevolgen van de decentralisaties nog steeds voelbaar. Acties in het verleden hebben dus een grote impact maar ook de recentere ontwikkelingen zoals COVID-19, de klimaatcrisis, inflatie en oorlogen zorgen voor een sterke toename van taken, werkzaamheden en (financiële) risico’s. Gemeenten zijn continu in ontwikkeling om de organisatie omtrent deze vraagstukken zo succesvol mogelijk te maken. Hierbij houdt het echter niet op. In de tussentijd neemt de maatschappelijke druk en roep op transparantie steeds verder toe, moet het College zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven en is de Hervormingsagenda Jeugd in volle gang. Kortom, voor gemeenten is het een hele uitdaging om ‘in control’ te zijn.

Samenwerken
Gemeenten wisselen vaak zaken met elkaar uit, wel zo efficiënt! De vraag is of het ook effectief is? Elke gemeente heeft immers zo haar eigenheid. Vaak worden de ontwikkelde standaarden één-op-één toegepast op de lokale situatie. Dit leidt dan tot onwenselijke regels en richtlijnen die in veel gevallen ook niet bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen. Maatwerk is dus cruciaal. Moet elke gemeente dan maar zelf het wiel uitvinden om in control te komen? Nee, natuurlijk niet! De (regel)kaders zijn immers voor elke organisatie gelijk. Om die reden geven wij samen met gemeenten en kennispartners invulling aan dit vraagstuk. Steeds met het doel om vanuit de generieke kaders de lokale accenten inzichtelijk te maken.

Inzicht
Bij het aanpakken van de enorme vraagstukken vormt de bedrijfsvoering de basis. Deze moet op orde zijn om stappen te kunnen zetten. De bedrijfsvoering is echter breed: van financiën, datamanagement en HRM naar het primaire proces van beleid en governance. Een integrale denkwijze is hierbij cruciaal. Zo’n aanpak oogt vaak overweldigend want ‘waar moet je beginnen?’. Hierdoor blijft het aanpakken van vraagstukken vaak uit of ligt de focus op slechts één gebied. Dat werkt niet. Wij maken in onze dienstverlening gebruik van een aanpak waarbij we projectmatig deze gebieden bepalen, onderzoeken en verbeteren. Ook ons (digitale) Handboek Gemeenten en het gedachtegoed Overheidsontwikkelcyclus van STOOM helpen daarbij.

Perspectief
Wij beschikken, naast het Handboek Gemeenten, over een aantal (deels web-based) producten, zoals risicoscans, stappenplannen en rekentools, maar gaan altijd uit van de vraag en situatie van de opdrachtgever. Maatwerk dus! Natuurlijk hebben alle gemeenten vanuit het Rijk dezelfde opdracht meegekregen, maar tegelijkertijd is er veel ruimte voor (eigen) lokaal beleid. Daarnaast heeft een gemeente een groot aantal autonome taken. De organisatie is aan zet voor de richting en de kaders. Daarna komen vraagstukken als: wie voert welke taken uit; wat doen we zelf, hoe organiseren we dat en hoe bewaken we dat? Wij verkennen graag samen met jullie organisatie de mogelijkheden.

Naar het overzicht van onze diensten

Roel-van-den-Bersselaar-WEB-IMG_0435

Meer weten over Bedrijfsvoering?
Neem contact op met Roel van den Bersselaar