Nieuws

Adlasz en Finance Ideas samen aan de slag met het thema control

21 december 2018

Adlasz en Finance Ideas hebben de krachten gebundeld op het terrein van control en compliance. Samen gaan ze de komende jaren aan de slag om woningcorporaties te ondersteunen met de uitdagingen die de sector te wachten staat op het gebied van interne beheersing en de control functie.

Toenemende regeldruk heeft een zware impact op de control functie
Met de invoering van de Woningwet is het onafhankelijk organiseren van de control functie verplicht gesteld voor corporaties met meer dan 2.500 verhuureenheden. Hoewel er voor kleinere corporaties geen aparte control functie is vereist, moeten zij ook de interne beheersing onder de loep nemen om te kunnen voldoen aan de toenemende regeldruk. Hoe is deze functie efficiënt en effectief in te richten? Waar ligt de balans tussen een gedegen inrichting en een werkbare oplossing? Het komende jaar zullen steeds meer corporaties met deze vragen aan de slag gaan.
 
Hoe kun je de control functie succesvol organiseren?
Het succesvol organiseren van de control functie start met een goede afweging bij de inrichting. Niet vanuit de focus op wat er moet, maar op wat er nodig is. De Woningwet geeft een aantal handvatten voor deze inrichting, maar geeft geen antwoord op vraagstukken rondom de invulling van de interne beheersing, sturing en risicomanagement. Corporaties lopen daarom vast. Zonde, want dit is juist het moment om de basis op orde te brengen en een volgende stap te zetten om ‘in control’ te komen en te blijven.
 
Adlasz en Finance Ideas ondersteunen corporaties bij control en compliance
Adlasz en Finance Ideas krijgen regelmatig de vraag voor ondersteuning en trainingen vanuit de sector rondom dit thema. Variërend van het inrichten van een control framework, het adviseren over de control functie tot het invullen van detacheringsopdrachten rondom de control functie, ondersteuning van administratieve implementatie DAEB/niet-DAEB of ondersteuning jaarwerk en dVi. Om aan de vraag te kunnen voldoen, zijn Adlasz en Finance Ideas een samenwerking aangegaan, zodat de partners de komende jaren corporaties kunnen ondersteunen bij thema’s zoals o.a. control en risicomanagement. 

We delen graag meer met u

12 oktober 2017

Bent u al op weg naar uw 'Collegeverklaring'?

Op 14 november en 23 november organiseert Adlasz, in samenwerking met Q-Concepts en Stolwijk Kelderman een nieuwe Q-pe Academy. Wij hebben een samenwerkingsverband op het gebied van kennisontwikkeling. Doel is de externe controle en de beheersingsomgeving van de gemeente nader tot elkaar te brengen. Deze bijeenkomst geeft hier een eerste aanzet toe. Hopelijk kunt u onze bijeenkomst met meerdere personen bijwonen.”

Lees meer
16 februari 2017

RiskCongresPublicValues 2017

Het eerste RiskCongresPublicValues zal op donderdag 6 april aanstaande plaatsvinden in het conferentiecentrum New Babylon in Den Haag. RiskComplianceTV zal daarbij ook aanwezig zijn.

Lees meer
9 februari 2017

Adlasz en Stolwijk Kelderman lanceren samen een nieuw concept voor controle gemeentecijfers

Stolwijk Kelderman Accountants Fiscalisten (Doetinchem/Zevenaar/Nijmegen) gaat nauw samenwerken met adviesbureau Adlasz uit Tilburg. Doel is om samen een innovatief en kwalitatief hoogstaand advies- en controletraject te bieden aan gemeenten. Veel gemeenten komen de laatste maanden zonder accountant te zitten, omdat de grotere accountants- en advieskantoren zich terugtrekken uit de publieke sector.

Lees meer
19 mei 2016

Geslaagd jubileumsymposium Adlasz

Sprekers die aan het denken zetten, volop mogelijkheden om mee te praten en een flitsende en humoristische kennisquiz tot besluit. Het jubileumsymposium van Adlasz op donderdag 19 mei mag zeker geslaagd worden genoemd. Informatief, interessant en interactief concludeerden veel deelnemers na afloop. Het antwoord op de kernvraag ‘Op koers in het sociaal domein?’ bleek genuanceerd. We zijn misschien wel op koers, maar er is nog een flinke weg te gaan om de doelstellingen te bereiken.

Lees meer
2 december 2015

Adlasz al bijna vijf jaar actief in sociaal domein en publieke sector

De oprichters/partners van Adlasz delen een gemeenschappelijke voorgeschiedenis: ze werkten alle vier bij een groot accountantskantoor. Maar ze wilden alle vier meer. “We zaten daar erg sterk op controle en beheersing. We verzorgden bij opdrachtgevers externe audits die nog zwaarder waren dan die van externe toezichthouders. Dat leverde veel dossiers en gegevens op, maar je had niet altijd het idee dat het de opdrachtgever verder hielp”, zegt Roel Korsmit. “We wilden veel meer met de opdrachtgever bezig zijn, weten waar zijn behoeften en knelpunten liggen, samen naar oplossingen zoeken. Nu hebben we dat geformuleerd als: samenwerken aan inzicht en perspectief”, vult Aad Scheepers aan. De vier accountants staken de koppen bij elkaar en dat leidde tot de oprichting van Adlasz in maart 2011. Een jong bedrijf dus nog, maar met een schat aan ervaring in de publieke sector en het sociaal domein.

Lees meer
1 december 2015

Ontwikkeling Module 'Zicht op'

Voor gemeenten is de bedrijfsvoering binnen het sociale domein van cruciaal belang. Checkpoint IC ontwikkelde samen met Schulinck de module ‘Zicht op’ voor een snel inzicht in eventuele risico’s.

Lees meer
1 december 2015

Transitie geslaagd, transformatie niet

De ingrijpende decentralisatie van beleidsgebieden als (jeugd)zorg en arbeidsparticipatie, is als transitie geslaagd, maar een echte transformatie is het nog niet.

Lees meer
18 november 2015

Strategische alliantie Adlasz en Vanberkel Professionals

Adlasz heeft een strategische alliantie gesloten met Vanberkel Professionals. We helpen hiermee onze opdrachtgevers in de wereld van lokale overheid en sociale zekerheid nog beter en sneller vooruit.

Lees meer